personeel werven tips

Personeel werven doe je zo!

Iedere organisatie, hoe groot of klein ook, komt op een punt waarop er nieuw personeel geworven moet worden. Wellicht vanwege de groei van het bedrijf, vanwege het vertrek van een collega of door een uitbreiding van diensten. Het vinden van geschikt personeel kan echter knap lastig zijn. Zeker wanneer je in een sector werkt waarin goed personeel schaars is, kan het vinden van de juiste mensen een ware uitdaging zijn. Hoe zorg je er dan toch voor dat je de openstaande vacatures op tijd weet in te vullen met personeel dat aan alle kwalificaties voldoet? Met onderstaande tips kan ook jij moeiteloos personeel werven!

1. Personeel werven via je eigen contacten

Wanneer je op zoek bent naar nieuw personeel is het slim om eerst te kijken in je eigen kring. Zijn er wellicht geschikte kandidaten in je directe omgeving of in die van het huidige personeel? In een krappe arbeidsmarkt kan het een slim idee zijn om het team te laten helpen bij de werving. Zij hebben immers een studie- en arbeidsachtergrond die past bij het bedrijf en kennen vanuit die hoedanigheid wellicht goede potentiële kandidaten. Om ze echt te motiveren om voor het bedrijf te netwerken kun je de werknemers een wervingsbonus in het vooruitzicht stellen. Dat wil zeggen dat ze een bonus ontvangen wanneer ze een geschikte kandidaat weten aan te brengen die uiteindelijk wordt aangenomen.

2. Tijdelijke vacatures laten opvullen door een uitzendbureau

Personeel werven kan een langdurig traject zijn. Zeker wanneer je op de korte termijn op zoek bent naar tijdelijk personeel kan de moeite van het wervingstraject soms niet opwegen tegen de opbrengsten. Om snel en voordelig tijdelijke vacatures of flexwerk vacatures in te vullen, is het daarom vaak verstandiger om een uitzendbureau in te schakelen. Een uitzendbureau, zoals Flex Impuls, beschikt immers over een enorm netwerk en de juiste expertise om snel nieuw personeel te werven en selecteren. Zo voorkom je dat je zelf de halve werkweek moet besteden aan het aantrekken van personeel dat slechts kort of sporadisch binnen de organisatie werkzaam zal zijn.

3. Zet social media in

Het is wellicht een open deur, maar in 2020 is zichtbaarheid op social media cruciaal. Bijna iedere organisatie beschikt daarom tegenwoordig over een bedrijfspagina op Facebook en een LinkedIn pagina. Deze pagina’s zijn het digitale uithangbord van je organisatie en het is daarom hartstikke zonde om deze niet in te zetten bij het werven van nieuw personeel. Laat iedereen dus weten dat je op zoek bent naar nieuwe kandidaten en moedig volgers aan om je bericht te delen. Veel van de werknemers vinden tegenwoordig namelijk hun baan via een bericht op social media.

Lukt het niet om goed personeel te werven? Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op. Wij leggen je graag uit hoe wij deze belangrijke taak uit handen kunnen nemen!

Leave a Comment